• جلب حمایت همه جانبه در استقرار سند بیماریهای غیرواگیر

سند کنترل و پیشگیری از بیماری­های غیرواگیر، نقشه راه ملی برای کاهش عوامل خطر و پیامدهای ناشی از بیماری های غیرواگیر می­باشد. اجرای این سند نیازمند مشارکت کلیه ذی­نفعان در بخش سلامت و سایر بخش­ها و همچنین مشارکت مردم می­باشد. با توجه به بخشنامه کمیته ملی کنترل و پیشگیری از بیماری­های غیرواگیر، کلیه استان­ها موظف شدند برنامه کنترل و پیشگیری از بیماری­های غیرواگیر در استان را با توجه به ویژگی­های هر استان تهیه کرده و با نهایی کردن آن در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان مسیر را جهت مشارکت سایر ذی­نفعان تسهیل نمایند.

1- تشکیل نشست کمیته دانشگاهی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر با حضور ذی­نفعان استانی

2- پیشنهاد طرح موضوع سند NCD درکارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان

3- استعلام همکاری­های بین­بخشی مورد نیاز معاونت بهداشت دانشگاه جهت اجرای سند NCD

4- مذاکره با معاونت بهداشت جهت تعیین ارگان­های ذی­ربط (شامل بهزیستی، استانداری، شهرداری و سایر دستگاه­های دولتی، سازمان­های مردم نهاد، خیرین و بخش خصوصی) در رابطه با موارد اعلام شده و تعیین نقش تسهیلگری ساغ

5- پیگیری ایفای نقش توافق شده­ی ساغ

  • جلب حمایت همه جانبه در استقرار سند سلامت سالمندان

با توجه به روند رو به افزایش جمعیت سالمندان، برنامه های مرتبط با سلامت سالمندان از مهمترین برنامه­های نظام سلامت می­باشد. اجرای پاره­ای از این برنامه­ها نیازمند مشارکت کلیه ذی­نفعان در بخش سلامت و سایر بخش­ها و همچنین مشارکت مردم می­باشد. با توجه به وجود کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان و ساختار­های مرتبط با آن، لازم است از این ظرفیت در پیشبرد برنامه­های بین­بخشی سالمندان بهره برد.

اقدامات انجام شده:

  1. پیشنهاد طرح موضوع سلامت سالمندان در کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان

  2. استعلام همکاری­های بین­بخشی مورد نیاز معاونت بهداشت دانشگاه جهت اجرای سند ملی سالمندان در سطح استان

  3. مذاکره با معاونت بهداشت جهت تعیین ارگان­های ذی­ربط (شامل بهزیستی، استانداری، شهرداری و سایر دستگاه­های دولتی، سازمان­های مردم نهاد، خیرین و بخش خصوصی) در رابطه با موارد اعلام شده و تعیین نقش تسهیلگری ساغ

  4. پیگیری ایفای نقش توافق شده­ی ساغ

     

  • جلب حمایت همه جانبه در جهت منع تبلیغ کالاهای آسیب رسان به سلامت

براساس تکلیف تعیین شده برای وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در بند ج ماده ۷ قانون احکام دائمی برنامه­های توسعه کشور و نیز ماده ۴۸ قانون الحاق برخی مقررات به قانون تنظیم مقررات مالی دولت (۲)، تهیه فهرست کالاها و خدمات آسیب­رسان به سلامت به جهت منع تبلیغات آن­ها و ابلاغ سالانه آن بر عهده این وزارتخانه قرار داده شده است که از سال ۱۳۹۶ نظارت بر اجرای این قانون با حکم وزیر محترم وقت به دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی محول شد. لذا با توجه به لزوم اجرای این تکلیف قانونی و بین­بخشی بودن آن، ساغ دانشگاه­ها نقش بسزایی در نظارت بر اجرای این قانون خواهند داشت.

اقدامات انجام شده:

  1. پیشنهاد طرح موضوع منع تبلیغات کالاها و خدمات آسیب­رسان به سلامت به عنوان دستور کار یکی از جلسات کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان

  2. مکاتبه با معاونت بهداشت دانشگاه جهت دریافت گزارش تمامی تخلفات انجام شده در زمینه تبلیغات کالاها و خدمات آسیب­رسان به سلامت

  3. مشارکت در پیگیری تخلفات انجام شده در زمینه تبلیغات کالاها و خدمات آسیب­رسان به سلامت (براساس گزارشات دریافتی از معاونت بهداشت)

  4. مشارکت در پیگیری تخلفات انجام شده در زمینه تبلیغات کالاها و خدمات آسیب­رسان به سلامت (براساس گزارشات دریافتی از معاونت بهداشت)- شش ماهه اول و دوم سال

     

  • همکاری با صدا و سیما (تعامل مناسب با صدا و سیمای استان) و رسانه های جمعی

 دبیرخانه تقریبا به صورت هفتگی و خصوصا همزمان با مناسبت های مهم سلامت کشوری اقدام به انجام برنامه های مرتبط آموزشی سلامت محور آحاد جامعه در خصوص موضوعات مختلف سلامت با محوریت امنیت غذایی در راستای سیاست های کلان وزارتخانه متبوع نموده است.

  • اجرای برنامه های رادیو و تلویزیونی متنوع و مختلف درخصوص بیماری کرونا، بیماریهای غیر واگیر، سوء مصرف داروهای نیروزا و مکمل های ورزشی و ....

  • تعامل با رسانه های مکتوب استانی جهت درج مطالب سلامت محور

  • به روز رسانی و اطلاع ارسانی مستمر سلامت محور از طریق وب سایت های مرتبط