اخبار

پیامدهای اجتماعی و فرهنگی کالاهای آسیب رسان به سلامت زیاد است و ضروری است دانش سلامت مردم و جامعه ارتقا یابد

پیامدهای اجتماعی و فرهنگی کالاهای آسیب رسان به سلامت زیاد است و ضروری است دانش سلامت مردم و جامعه ارتقا یابد

 

دکتر حسین بیگلری رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه در برنامه زنده رادیویی راه تندرستی  رادیو کرمانشاه در خصوص کالاهای آسیب رسان به سلامت گفت در وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و به تبع آن در دانشگاههای علوم پزشکی هر ساله  اقدامات و کالاهایی که به سلامت فرد و جامعه آسیب می رساند بررسی می شود.

این  اقدامات و کالاها که باعث آسیب به سلامت افراد می شود هر ساله  توسط وزارت بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی به تمام ارگانها ابلاغ می شود به واسطه این که مشخص شده  مصرف این کالاها و اقدامات روند رو به رشد دیابت ، فشار خون بالا، کبد چرب ، بیماریهای تنفسی ، افزایش سرطانها را در پی خواهد داشت .

وی گفت  مصرف برخی از داروها ،غذاها و کالاها مانند نمک دریا برای سلامتی  مضر است  و یا تبلیغاتی که در ارتباط با چاقی و لاغری و استعمال دخانیات  و سیگار انجام می شود آسیب رسان به سلامت هستند .

دکتر بیگلری افزود در استفاده از نمک مقدار مصرف آن حایز اهمیت است و نمک دریا آغشته به برخی از سموم نظیر آرسنیک خطرناک است و مصرف آن به صورت خوراکی توصیه نمی شود.

همچنین برخی اقدامات از نظر اجتماعی زیبنده نیست مثل خالکوبی که می تواند علاوه بر آسیب فرهنگی خطر ابتلا به  هپاتیت ب را افزایش دهد.

افراد سود جو با  انواع تبلیغات گمراه کننده مردم  را به وسوسه می اندازند و برای کاهش یا افزایش وزن  غالبا از تبلیغاتی  مانند داروی صد در صد گیاهی  یا صد در صد تضمینی استفاده می کنند که فرد را در معرض انواع بیماریها، سرطانهای  قلبی – عروقی و  کبد چرب قرار می دهد. همچنین تبلیغات در خصوص کاهش یا افزایش  وزن که فریب دهنده است غالبا کاذب می باشد.

 رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه گفت متاسفانه در رابطه با مصرف فست فودها ، نوشابه ، سیگار، قلیان و داروهای نیروزای ورزشی نیز تبلیغات فریبنده و گمراه کننده ایی انجام می شود که با افزایش آسیب به سلامت همراه است.

وی در مورد ظروف یکبار مصرف نیز گفت  یکی از مشکلات رایج ظروف یکبار مصرف ،  استفاده مکرر از نوشیدنی های داغ در آن است که که می تواند باعث بروز برخی از سرطانها باشد .

بطری های آب معدنی یکبار مصرف است و نباید مجددا نگهداری  و مورد استفاده قرار گیرد یا مواد خیلی داغ یا خیلی سرد در آن ریخته شود.

به طور کلی ما مصرف غذای سنتی ایرانی که  سالم است  را توصیه می کنیم و مصرف تنقلات شیمیایی  توصیه نمی شود.

متاسفانه در حال حاضر  همچنان استفاده از فست فودها ، نوشابه ، سیگار و دخانیات تبلیغ  می شود اما ما  رسالتی به نام فرهنگ سازی سلامت داریم که اگر سواد سلامت بالا رود قطعا مصرف آنها کمتر می شود در کاهش مصرف نیز اثر گذار خواهد بود .

به نظر می رسد باید برای کالاهای آسیب رسان به سلامت مالیات سنگینی وضع شود .

رییس کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه افزود زمان خرید کالاها و مواد غذایی علاوه بر تاریخ اعتبار، به علامت آرم سیب سلامت که نشان دهنده طی کردن مراحل استاندارد و سلامت کالا است  هم توجه شود.

دکتر بیگلری گفت در مناطق غربی و کوهستانی کشور آب غالبا سالم و دارای املاح طبیعی است و غیر از موارد ضروری  لازم نیست از دستگاههای تصفیه آب خانگی استفاده شود.

پیامدهای اجتماعی وفرهنگی کالاهای آسیب رسان به سلامت زیاد است  و ضروری است دانش سلامت مردم و جامعه ارتقا یابد .

وی گفت کودک ذائقه غذایی خود را  از والدین یاد می گیرد و مدارس و بوفه ها نقش مهمی در تغذیه سالم دانش آموزان  ایفا می کنند.

وی در خاتمه گفت مصرف نمک ، قند ، شکر، قلیان،  فست فود ها و سیگار سلامت افراد را به خطر می اندازد  

و ضروری است بدانیم  که خطر احتمال ابتلا به سرطان ، دیابت و فشار خون بالا را جدی بگیریم  به سلامت خود و خانوده اهمیت بیشتری بدهیم .

 

 

۲۸ آذر ۱۴۰۱ ۱۱:۴۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید