اخبار

آنفولانزا بیماری ویروسی بسیار مسری وشایعی است و می تواند درگیری شدید ریه را به همراه داشته باشد

آنفولانزا بیماری ویروسی بسیار مسری وشایعی است و می تواند درگیری شدید ریه را به همراه داشته باشد

 

   دکتر حسین بیگلری رییس دبیرخانه کارگروه سلامت وامنیت غذایی دانشگاه در برنامه زنده تلویزیونی بازتاب در خصوص بیماری آنفولانزا گفت از ابتدای مهرماه همزمان با بازگشایی مدارس وپایان مسافرتهای تابستان شاهد اوج گیری سریعتر آنفلونزای فصلی شدیم که علایم آن به صورت سرفه ، عطسه ، کوفتگی بدن ، تب بالا ، سردرد و لرز و در برخی موارد به ویژه کودکان با علایم گوارشی همراه بوده است .

 رییس دبیرخانه کارگروه سلامت وامنیت غذایی دانشگاه گفت همچنان ارزش استفاده از ماسک باید مجددا یاداوری شود چون آنفولانزا در مراکز مجتمع و شلوغ بیشتر منتقل می شود و راه انتقال آن از طریق قطرات

تنفسی است.

وی افزود این نوع آنفولانزا ( H3N2)در مدارس شایع تر است و ممکن است علایم آن در افراد  کودک ، میانسال و سالمندان متفاوت باشد ولی معمولا شروع علایم آن به طور ناگهانی است.

 آنفولانزا بیماری ویروسی بسیار مسری وشایعی است و می تواند درگیری شدید ریه را به همراه داشته باشد،ما در حال حاضر موارد متعدد بستری ناشی از این بیماری در بیمارستانها را شاهد هستیم .

دکتر حسین بیگلری گفت رعایت دستورالعملهای بهداشتی جهت پیشگیری از عفونتهای تنفسی شامل شستشوی دست ها و استفاده از ماسک  همچنان تاکید می شود.

وی با تاکید بر اینکه بیماری کرونا نیز هنوز ازبین نرفته و فقط موارد آن کاهش یافته است گفت واکسن آنفولانزا نقشی در پیشگیری از کرونا ندارد.

وی در ادامه افزود از معلمان وفرهنگیان گرامی استدعا داریم  در مدارس به طور خلاصه به اهمیت بیماری آنفولانزا در دانش آموزان بپردازند و بر آموزش کاربردی  در خصوص این بیماری ، پیشگیری و بهداشت فردی توسط دانش آموزان تاکید کنند.

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت وامنیت غذایی دانشگاه گفت از درمان خودسرانه با کورتونها ( به ویژه دگزامتازون ) و آنتی بیوتیکها خودداری شود.

دکتر حسین بیگلری گفت وظیفه اخلاقی ومسئولیت اجتماعی ما حکم می کند که با رعایت سلامت اجتماعی در صورتی که علایمی از ابتلا به بیماری آنفولانزا را  داریم از حضور در تجمعات  واماکن عمومی خودداری کنیم.

بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا  از ابتدای مهرماه است و تزریق آن  برای گروههای سالمندان ، کسانیکه بیماری های مزمن  قلبی عروقی ، کلیوی ، کبدی ، دیابت کنترل نشده ، کودکان ، بانوان باردار (در سه ماهه دوم وسوم بارداری) و  آسم  دارند ویا شیمی درمانی می شوند توصیه می شود.

اهمیت وجود تهویه در مکانهای شلوغ وعمومی بسیار مهم است.

وی در خاتمه گفت گروه سنی کودکان یکی از  بیشترین گروههای  در معرض خطر ابتلا به عوارض آنفولانزا هستند به خصوص کودکانی که سیستم ایمنی ضعیف تری را داشته باشند. این عوارض شامل عفونت ریه ها و گوش می باشد.

گروههای  دیگر سالمندان و زنان باردار و کسانیکه در شغل خود با بیماران در ارتباط هستند مانند پزشکان ، که توصیه می شود دستورالعمل های بهداشتی و تزریق واکسن  را بیشتر مد نظر قرار دهند.

 

 

۱۴ آبان ۱۴۰۱ ۱۳:۲۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید