اخبار

سلامت ​سالمندان یک اولویت بزرگ در تمام جوامع است و تکریم و توجه اجتماعی به سالمند بسیار حایز اهمیت است

سلامت ​سالمندان یک اولویت بزرگ در تمام جوامع است و تکریم و توجه اجتماعی به سالمند بسیار حایز اهمیت است

 

     دکتر حسین بیگلری  رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در برنامه زنده رادیویی راه تندرستی  گفت در تقویم بهداشتی سلامت ، روز اول اکتبر مصادف با نهم مهر ماه به عنوان روز جهانی سالمند تعریف شده است و در کشور ما از 6 تا 12 مهر ماه به مناسبت بزرگداشت سالمندان  گرامی نامگذاری شده است.

دکتر بیگلری گفت پیری و سالمندی دورانی است که باید با تکریم ، عزت و احترام به سالمند همراه باشد .

سالمندان علاوه بر مسایل جسمی، نیازمند مراقبت و حمایت اجتماعی اطرافیان ، خانواده و فرزندان هستند.

وی گفت ما نباید در فروشگاهها ، مطب ها و برنامه هابی کاری سالمند را تنها بگذاریم و این وظیفه اجتماعی اطرافیان است که سالمند را همراهی کنند و با وی همدلی نمایند.

 علاوه بر سازمان بهزیستی که متولی محوری برنامه های سالمندان است ، دانشگاه علوم پزشکی در بعد سلامت و سایر سازمانها نیز باید نقش حمایت گری داشته باشند.

وی افزود ضروری است در پارکها سرویس های بهداشتی پاکیزه و در دسترس و همچنین  صندلی های مناسب سالمندان فراهم شود.

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت وامنیت غذایی دانشگاه گفت بزرگترین خطری که سالمند را تهدید می کند خطر سقوط و زمین خوردن است .

دکتر بیگلری افزود دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در کارگروه سلامت وامنیت غذایی سازوکاری به نام خانه مشارکت مردم در سلامت دارد که در آن توسط نخبگان و نماینده بازنشستگان  دغدغه ها و مشکلات مردم وسالمندان در آن بیان می شود.


وی خاطر نشان کرد همچنان بر حمایت اجتماعی فرزندان و اطرافیان تاکید می کنیم . سعی کنیم سالمندان را در بیرون از منزل  و به خصوص در  مطب های پزشکان واقدامات پاراکلینیک همراهی کنیم ، وظیفه همه ما

از نظر اجتماعی این است سالمندان را تنها نگذاریم  و از نظر روحی -  روانی واجتماعی سالمند را حمایت کنیم .

دکتر بیگلری گفت سازمان جهانی بهداشت سن 65 سال را برای سالمند در نظر گرفته است اما با سبک زندگی سالم می توان سالمندی را به تاخیر انداخت ، اینکه چگونه به سالمندی برسیم حایز اهمیت است .

استفاده از رژیم غذایی سالم ، پرهیز از مصرف فست فود و نوشابه و استفاده از قرصهای مکمل کلسیم  و ویتامین دی با تجویز پزشک موثر می باشد.

در هنگام صحبت با سالمندان لحن گفتار ما باید حمایت طلبی باشد و رعایت توجه به صحبت سالمند نیز مهم است ، طوری صحبت کنیم که سالمند حتی اگر از سمعک استفاده می کند بشنود و صحبت او را هم

بشنویم.

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه افزود اگر با سالمند رفتار مناسبی نداشته باشیم خطر افسردگی برای او وجود دارد.

وی در خاتمه گفت مسئله سلامت  سالمندان یک اولویت بزرگ در تمام جوامع است و تکریم و توجه اجتماعی به سالمند بسیار حایز اهمیت است. وجود سالمند عزیز در خانواده و جامعه نعمت است وی سالها به جامعه خدمت کرده و توجه

بیشتر و ویژه ای را می طلبد .

 

 

۱۱ مهر ۱۴۰۱ ۱۱:۱۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید