اخبار

نکات بهداشتی و پیشگیری از بیماری های واگیر در سفر های زیارتی اربعین

نکات بهداشتی و پیشگیری از بیماری های واگیر در سفر های زیارتی اربعین

 

   دکتر حسین بیگلری رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در برنامه زنده رادیویی کشوری (( شما بپرسید )) و برنامه تلویزیونی مرکز استان ها و رادیو سلامت در خصوص نکات بهداشتی و پیشگیری از بیماری های واگیر در سفر های زیارتی اربعین گفت سازمان جهانی بهداشت و به تبع آن به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی همیشه برای تردد های بین المللی و تجمعات بزرگ انسانی که قابلیت تخمین دقیق ندارد دستورالعمل هایی دارد به ویژه برای سلامت سفر اربعین که قداست سفر برای مردم بسیار مهم است و حفظ کرامت انسانی بسیار حائز اهمیت می باشد.

با توجه به اینکه زایرین عزیزاز اقصا نقاط کشوردر این تجمع عظیم انسانی ومعنوی شرکت می کنند لازم است در مواجهه با موضوع گرما زدگی و اصول خود مراقبتی ، تغذیه سالم و نحوه راهپیمایی مد نظر قرار بگیرد .

از قبل پیش بینی هایی برای سلامت زائرین به خصوص برای سالمندان و افراد بالای ۶۵ سال ، کودکان و زنان باردار که معرض بیماری ها و به خصوص گرمازدگی قرار دارند در نظر گرفته شده است .

وی افزود امسال درمراسم اربعین گرمای هوا و در غرب و جنوب غربی کشور حدود ۴۵ درجه می باشد وخطر  گرمازدگی و احتمال بروز بیماری های منتقله از طریق غذا و آب بیشتر می شود.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه گفت آب معدنی در بطری های دارای تاریخ اعتبار استفاده شود، از مواد غذایی استفاده شود که  بدن آب کمتری را از دست می دهد ،شیرینی جات زیاد استفاده نشود وکنسروباید حتماً قبل از مصرف جوشانده شود و برای تهیه یخ باید از از آب بهداشتی تهیه شود و با دو لایه نایلون فریزر برای خنک کردن غذا استفاده شود.

توصیه می‌کنیم برای  پیشگیری از گرما زدگی ، پیاده روی در ساعات اولیه صبح و عصرها انجام گیرد از لباس های نخی ، خنک و راحت استفاده شود و نوشیدن آب به صورت جرعه جرعه و مستمر باشد .

دکتر بیگلری گفت اگر فرد دچار گرمازدگی شد از لیمو ترش تازه ، خاکشیر و شربت سکنجبین استفاده شود حوله خنک روی بدن قرار دهید و از همکاران زحمتکش اورژانس همکاری بگیرید  وفرد به محل مسقف خنک منتقل شود.

وی افزود استفاده از نوشابه های انرژی زا باعث می شود کافئین بیشتری وارد بدن شود چون حاوی قند است و فرد دچار عطش بیشتری می شود توصیه نمی شود و بهتراست از آب و نوشیدنی های سنتی استفاده شود. آب معدنی هم در سایه نگهداری شود و در معرض گرما قرار نگیرد.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه گفت در انتهای تابستان سایر مسافرت ها هم می تواند مخاطراتی مانند مسمومیت های غذایی ،بیماری اسهال استفراغ به همراه داشته باشد.  .

در بازگشت از سفر احتمال انتقال عفونتهای تنفسی برای افراد بیشتر است بنابراین تزریق دوز یاد آور واکسن کرونا مهم است .

با بازگشایی مدارس در مکان عمومی ، مخصوص کودکان و نوجوانان در مکانهای متجمع و مسقف حتما از ماسک استفاده کنند.

وی خاطر نشان کرد بیماری کرونا ممکن است الان به ظاهر شدت تهاجمی کمتری کمتری داشته باشد اما عوارض بیشتری را ایجاد می کند. چون مزمن شده است و ممکن است اهمیتش را فراموش کنند اما رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی همچنان اهمیت دارد.

دکتر بیگلری گفت در سفر اربعین اگر ازآب آشامیدنی و یخ استفاده می شود در ظروف پاکیزه نگهداری شود و غذا در زنجیره سرد و یخچال نگهداری شود .

خستگی مزمن برای برخی رانندگان در طول راه  خطر تصادفات رانندگی را افزایش می دهند بنابراین فرصت استراحت کافی حایز اهمیت است .

با داشتن مسئولیت اجتماعی برای حفظ سلامت اجتماعی در صورت داشتن بیماری تنفسی وگوارشی ، از رو بوسی و دست دادن با افراد پرهیز کنیم.

دکتر بیگلری گفت  باید دقت کنیم حفظ سلامت اجتماعی ، روحی و جسمی در کنار هم بسیار حایز اهمیت است .

دقت کنیم در طول سفر زیارتی از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها و کورتون ها اکیدا خودداری شود.

وی افزود ما همیشه گروههای کودکان ، سالمندان مزمن و بیماران به خصوص دارای بیماریهای قلبی - عروقی و دیابت را در اولویت قرارمی دهیم .

ایشان افزود تغذیه مناسب ،آب کافی به صورت جرعه جرعه و مستمر استفاده شود ، مصرف نمک و شیرینی جات به حداقل برسد .

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه گفت در طول سفر حتما گوشت مصرفی را از مراکز مجاز مورد تایید دامپزشکی یا از سوپرمارکت های مجازتحت نظارت کارشناسان  مراکز بهداشت تهیه کنید.

معمولا اسهال در طول سفر می‌تواند ناشی از گرمازدگی و یا مسمومیت غذایی و سایر ویروس ها باشد و نیاز به مراقبت دارد اما نمی توان الزاما به وبا نسبت داد.

مصرف برخی مکمل ها مثل یک عدد مولتی ویتامین و مصرف ماهیانه یک عدد ویتامین دی برای گروه سالمندان گرامی در پیاده روی اربعین توصیه می شود .

وی افزود برای کمک به سیستم ایمنی بدن در کنار خواب مناسب و استراحت کافی ، تغذیه مناسب مهم است سیستم ایمنی بدن را به طور طبیعی تقویت کنیم مصرف خودسرانه قرص سرماخوردگی و یا آنتی بیوتیک ها در پیشگیری از بیماری ها موثر نخواهد بود .

توصیه می شود در هنگام پیاده روی ازکفش های راحت استفاده شود و بعد از چند ساعت پیاده روی ، مدتی کفش و جوراب را درآورده که پاها در معرض هوا قرار بگیرد.

 احتمال بروز تب کریمه کنگو درانتهای فصل تابستان مهم است در تماس با دام حتماً از وسایل حفاظتی استفاده شود واز له کردن کنه روی بدن دام خوداری شود. همچنین بیماری سالک  که از پشه منتقل می شود و در میان نخاله های ساختمانی اقدام به گزش می‌کند و کسانی که در فضای باز میخوابند ممکن است به این بیماری دچار شوند که زخم آن  از نظر روحی  اسیب زننده است و زخم های دردناک پوستی ایجاد می کند .

وی در خاتمه گفت  حفظ سلامت زائرین در مراسم معنوی اربعین بسیار حائز اهمیت است بنابراین همیشه دستورالعمل هایی که وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و به تبع آن دانشگاههای علوم پزشکی براساس آخرین شرایط  ارائه می دهند رعایت شود.

 

 

 

۲۲ شهریور ۱۴۰۱ ۱۳:۲۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید