اخبار

با آغاز فصل پاییز شیوع عفونت های تنفسی بیشتر می شود و تشخیص بیماریهای تنفسی دشوارتر خواهد بود

با آغاز فصل پاییز شیوع عفونت های تنفسی بیشتر می شود و تشخیص بیماریهای تنفسی دشوارتر خواهد بود

 

    دکتر حسین بیگلری رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی  علوم پزشکی کرمانشاه در برنامه زنده تلویزیونی خانه مهربانی گفت معمولا هر ساله بیماری هایی  درطول شهریورماه و ابتدای پاییز خواهیم داشت که ممکن است مخاطراتی داشته  

باشد و اگر توجه کنیم می توانیم به سلامت از آن عبور کنیم .

مسافرت‌ها ، مراسم اربعین حسینی و تجمعات انسانی ، بازگشایی مدارس و دانشگاه ها در پیش رو است و لازم است ازالان تلنگر ایجاد کنیم و با اقدامات ساده از خیلی بیماریها پیشگیری کنیم.

 بیماریهایی مانند مسمومیت های غذایی ، گرمازدگی ،وبا ،تب کریمه کنگو و  برخی بیماریهایی که توسط سازمان بهداشت جهانی شاخص اعلام می‌شود مانند آبله میمونی و یا سویه جدید کرونا حایز اهمیت هستند.

ایشان تاکید کرد دوز یادآور واکسن کرونا حتما تزریق شود. چون با آغاز فصل پاییزشیوع عفونت های تنفسی بیشتر می شود و تشخیص بیماریهای تنفسی دشوارتر خواهد بود.

وی در خصوص اینکه چه نکاتی را باید رعایت شود گفت با توجه به اولویت بیماری کرونا که همچنان به عنوان تهدید کننده سلامت است بایستی دستورالعمل های بهداشتی را همچنان رعایت کنیم ، در تجمعات حتماً از ماسک استفاده کنیم و اگر دچار علائم و  بیماریهای تنفسی هستیم با داشتن مسئولیت اجتماعی در تجمعات حاضر نشویم.


دکتر بیگلری گفت سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است آبله میمونی که از حدود ۶2 سال پیش وجود داشته ولی در یکی دو سال اخیرافزایش تشخیص موارد آن با هشدار جهانی اعلام گردیده است  و اگرچه قابلیت سرایت آن بالا نیست اما توجه بیشتری می طلبد.

اما احتمال ابتلای به این بیماری  در کسانی که با فرد مبتلا به صورت طولانی مدت زیر یک سقف در تماس نزدیک هستند وجود دارد .

 رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه افزود همین نکاتی را که برای کرونا استفاده می کنیم برای پیشگیری ازسایر بیماری های واگیر نیز لازم است رعایت شود.

عرضه گوشت غیرمجاز خارج از شبکه دامپزشکی احتمال انتقال بیماری را دارد گوشت را از کشتارگاه ها و مراکز مورد تایید دامپزشکی تهیه کنیم و گوشت نذری را هم حتماً ۲۴ ساعت در دمای پیشسرد یخچال نگهداری کنیم.

 وی با اشاره به اینکه عامل انتقال تب کریمه کنگو علاوه بر گوشت ، کنه آلوده روی بدن دام است گفت لازم است از له کردن آن روی دام خودداری شود.

دکتر بیگلری در خاتمه گفت با توجه به تجمعات مراسم اربعین حسینی ، مسافرت ها و بازگشایی مدارس و دانشگاه با مسئولیت اجتماعی در پیشگیری از بیماری های واگیر جلوگیری کنیم.

 


۷ شهریور ۱۴۰۱ ۰۹:۳۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید