اخبار

تا زمانی که سازمان بهداشت جهانی رسما اعلام نکند بیماری کرونا در حال فروکش کردن کامل است باید توصیه های بهداشتی را رعایت کنیم

تا زمانی که سازمان بهداشت جهانی رسما اعلام نکند بیماری کرونا در حال فروکش کردن کامل است باید توصیه های بهداشتی را رعایت کنیم

  

     دکتر حسین بیگلری رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در برنامه زنده تلویزیونی بازتاب در خصوص سویه جدید امیکرون کرونا گفت متاسفانه اخیرا" سویه جدید امیکرون کرونا در کشور خیز برداشته است.

وی افزود یکی از علت های آن تغییر ماهیت های ژنیتیکی ویروس کروناست که حالت های تهاجمی تر جهت سرایت پذیری بالاتری می یابد.

دوم اینکه افرادی در جامعه هستند که علیرغم تمام توصیه ها هنوز واکسن نزده اند و سومین دلیل  شرکت در مراسمات ، تجمعات و مسافرت هاست که دست به دست هم می‌دهند و باعث ایجاد موج جدید کرونا در کشور شده است.

وی در ادامه گفت در راستای سیاستهای مصوبه ستاد ملی واستانی  کرونا ، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در  مراکز جامع سلامت دوز یادآور برای افراد تزریق شده بود و افرادیکه صاحب کار یا فرآیندهای مشخص جهت تلقیح واکسن فراخوان شدند.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه گفت از آنجا که  واکسن ممکن است عوارض خفیف یا متوسطی ایجاد کند بعضی از افراد بسته به سیستم ایمنی عکس العمل نشان  می دهند اما چون واکسن در حال ایجاد آمادگی دفاعی مناسب برای بدن انسان است واکنش نشان می‌دهندو جای نگرانی وجود ندارد.

دکتر بیگلری گفت کسانی که تا کنون واکسن نزدند بیشتر در معرض خطر ابتلا ،بستری و مرگ ومیر ناشی از کرونا قرار دارند .

وی خاطر نشان کرد ویژگی این سویه جدید ( BA4-BA5 ) به گونه ای است  که سرایت تهاجمی بیشتری دارد و کسانی که واکسن زده اند ممکن است حالت خفیف تا متوسطی از این بیماری را بگیرند به هر حال نوع واکنش بر اساس بدن افراد متفاوت است.

دکتر بیگلری افزود دوره نهفتگی سویه جدید کرونا  بین ۱ تا ۳ روز و علائم آن آبریزش ، تب ، گلودرد  و بدن درد است.

اگر واکسن دوز یادآور را بزنیم به نوع خفیف بیماری مبتلا می شویم . یک واکسن در یک بازه یک تا شش ماه می تواند اثر بخشی خوبی داشته باشد بعد از ۶ تا ۹ ماه پس از آخرین تزریق واکسن بایستی دوز یادآور تزریق شود، خصوصاً که کسانی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند.

وی افزود به طور کلی شبیه به موضوع واکسن آنفولانزا دوره ایمنی بخشی مناسب حدود 6 تا ۹ ماه است در کرونا نیز همینطور است دوز سوم و چهارم یادآور نگران کننده نیست و می توانیم انتخاب‌های متنوعی در تلقیح واکسن داشته باشیم.

 خوشبختانه در مراکز بهداشت امکاناتی فراهم شده است که همه انواع واکسن ( براساس انتخاب علمی ) در اختیار افراد قرار دارد. آنچه حائز اهمیت است حفظ جان و حیات انسان است و متاسفانه در حال حاضر در شرایطی نیستیم که بگوییم بیماری کرونا تمام شده است و ویروس با جهش های مختلف در دنیا وجود دارد، اما واکسیناسیون باعث شده موارد مرگ و میر کاهش محسوسی پیدا کند و همت مردم و مسئولین در این زمینه بسیار حائز اهمیت است و انجام برنامه های آموزشی واطلاع رسانی برای حساس سازی و مراقبت های بهداشتی در مردم است .

 دکتر بیگلری گفت توصیه می‌شود همچنان در مراکز عمومی، مراکز خرید ، پاساژها و وسایل حمل و نقل عمومی ( اتوبوس ، هواپیما ، قطار و مترو ) کماکان از ماسک استفاده شود.

ایشان افزود بحران همه گیری  کرونا فعلاً دست بردار نیست و تا زمانی که سازمان بهداشت جهانی رسما اعلام نکند بیماری کرونا در حال فروکش کردن کامل است باید توصیه های بهداشتی را رعایت کنیم .

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه در خاتمه گفت با توجه به آغاز موج هفتم بیماری و بالا رفتن موارد ابتلا ، احساس مسئولیت اجتماعی در گردهمایی ها و مراسمات مختلف و سفرها باید افزایش پیدا کند و حتی المقدور در فضایی باز انجام شود.


۱ اَمرداد ۱۴۰۱ ۱۳:۳۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید