اخبار

افرادی که "قربانی" دارند، بخوانند

افرادی که "قربانی" دارند، بخوانند
 
 رییس کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به نزدیکی عید قربان، به تشریح نکات بهداشتی ذبح قربانی پرداخت.

دکتر حسین بیگلری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به نزدیکی عید قربان گفت: بسیاری افراد در این روز گوسفند قربانی می کنند و توصیه مهم این است که حتما این قربانی را از مراکز مجاز تهیه کنند.

وی افزود: شهرداری ها همراه با دامپزشکی و مراکز بهداشت استان هرساله در عید قربان مکان هایی را برای عرضه دام بهداشتی در نظر می گیرند و با توجه به وجود دامپزشک در این مراکز نگرانی از بابت سلامت دام قربانی وجود نخواهد داشت.

دکتر بیگلری تصریح کرد: در کنار تهیه قربانی از مراکز مجاز عرضه دام، توصیه می شود قربانی کردن دام هم در کشتارگاه و تحت شرایط بهداشتی صورت گیرد و از آوردن دام به منزل خودداری شود.

وی افزود: بیماری های مشترک مانند تب مالت، تب کریمه کنگو و سیاه زخم همگی از دام آلوده یا کنه های روی بدن آنها منتقل می شود، بنابراین نیاز است در کنار خرید دام از مراکز معتبر، قربانی کردن آنها هم در محیط سالم مانند کشتارگاه صورت گیرد.

رییس کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: چنانچه افرادی اصرار بر قربانی در حیاط منزل یا پارکینگ دارند، توصیه می شود حتما از وسایل محافظتی مانند گان، دستکش و ماسک استفاده کرده و حتما پسماندهای قربانی را در کیسه های پلاستیکی ریخته و درب آن را محکم ببندند و در سطل زباله بیندازند و محل ذبح دام را هم به خوبی با مواد شوینده پاکسازی کنند.

دکتر بیگلری گفت: توصیه مهم این است که از دست زدن کودکان به گوسفند قربانی و گوشت آن جلوگیری شود.

این مسئول در خصوص زمان مصرف گوشت قربانی، با تاکید بر نگهداری گوشت به مدت 24 ساعت در یخچال گفت: متاسفانه برخی افراد تمایل دارند به محض قربانی کردن، گوشت آن را مصرف کنند و همین امر احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند تب مالت، تب کریمه کنگو و... را افزایش می دهد.

دکتر بیگلری گفت: با نگهداری گوشت به مدت 24 ساعت پس از ذبح در یخچال و در دمای صفر تا چهار درجه سانتی گراد، جمود نعشی رخ داده و تمام میکروب های احتمالی گوشت از بین می رود.

رییس کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تاکید کرد: توصیه مهم دیگر این است که افرادی هم که کار تکه تکه کردن گوشت قربانی را برعهده دارند، حتما از دستکش استفاده کنند.

 

 

۱۸ تیر ۱۴۰۱ ۱۲:۴۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید