اخبار

از فشار خون بالا این قاتل خاموش غافل نشوید

از فشار خون بالا این قاتل خاموش غافل نشوید
یکی از بیماری‌هایی که زیر سایه سنگین کرونا قرار گرفته بیماری فشار خون است که به عنوان قاتل خاموش شناخته می‌شود.
                                           
 
 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه گفت: از فشار خون بالا این قاتل خاموش غافل نشوید فشار خون به نیرویی گفته می‌شود که از قلب به قسمت‌های مختلف بدن می‌رسد عدد آن ۱۲ روی ۸ سانتی متر جیوه است که حاصل پمپاژ خون در مقاومت عروق است.
دکتر حسین بیگلری افزود: فشار خون یکی از آسیب‌هایی است که به دنبال آن بیماری‌هایی همچون بیماری‌های قلبی، کلیوی و چشمی ایجاد می‌شود.
وی خاطرنشان کرد:گرفتگی عروق یکی از عوامل ابتلا به بیماری فشار خون بالا است که در بیماران دیابتی بیشتر دیده می‌شود، اگر فشار خون کنترل نشود، می‌تواند بروز سکته‌های قلبی ومغزی را به دنبال داشته باشد.
رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه در مورد این بیماری به افراد هشدار داد و گفت: این بیماری در اغلب موارد بدون علامت است به همین دلیل بسیاری از افرادی که به این بیماری مبتلا هستند از بیماری خود خبر ندارند و همین امر آسیب‌های آن را بیشتر می‌کند.
دکتر حسین بیگلری بیان کرد: در موارد نادری فشار خون بالا در افراد می‌تواند سر درد، سر گیجه، درد در قفسه سینه و تنگی نفس ایجاد کند.
وی گفت: به دلیل بحران کرونا بسیاری از افراد بیشتر اوقات خود را در خانه می‌گذرانند و برای چکاپ‌های دوره‌ای از مراجعه به پزشک خود داری می‌کنند که خطرات بسیاری دارد.
رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه یادآور شد: بی تحرکی، مصرف زیاد نمک، نوشابه، چاقی، استرس زیاد و تغذیه نا مناسب همه از عواملی است که امکان ابتلا به فشار خون را بیشتر می‌کند.
دکتر بیگلری در مورد ابتلا جوانان به فشار خون نیز هشدار داد و گفت: مصرف دارو‌های نیرو زا در جوانان خطر ابتلا به فشار خون و سکته‌های مغزی و قلبی را تشدید می‌کند.
وی همچنین به باور‌های اشتباه در مورد مصرف دارو‌های مناسب فشار خون اشاره کرد و گفت: برخی افراد به دنبال درمان بیماری خود نمی‌روند با این تفکر که به دارو‌های فشارخون وابستگی پیدا می‌کنند که این یک باور اشتباه است چرا که اگر فشار خون کنترل نشود صدمه شدیدی به کلیه، قلب، مغز وچشم وارد می‌شود.
دکتر بیگلری یکی از مهم‌ترین اولویت‌های سلامت کشور را کنترل بیماری فشار خون بالا دانست و گفت: این بیماری زمینه ساز اصلی بیماری‌های قلبی، کلیوی و چشمی است و ۲۰ درصد جمعیت استان کرمانشاه درگیر این بیماری هستند.
رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه افزود: مصرف سبزیجات، میوه و آبمیوه‌های طبیعی، ۳۰ دقیقه ورزش هوازی در روز در کنار تغذیه مناسب و کنترل استرس می‌تواند به کاهش بیماری فشار خون در استان کمک کند.

۲۶ آبان ۱۴۰۰ ۰۹:۴۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید