اخبار

عوارض سوء مصرف داروهای نیروزا و مکمل های ورزشی

عوارض سوء مصرف داروهای نیروزا و مکمل های ورزشی

 

     دکتر حسین بیگلری رئیس دبیرخانه کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در برنامه زنده تلویزیونی کشوری شبکه شما ((برنامه زندگی سالم)) درخصوص عوارض سوء مصرف داروهای نیروزا و مکمل های ورزشی در جوانان و ورزشکاران  گفت ما بایستی به صورت علمی و اصولی به این موضوع نگاه کنیم .

در دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور که در وزارت بهداشت مستقر است به این موضوع توجه نموده و در سند ملی تغذیه  به این مقوله اشاره شده است  که یکی از بندهای آن کاهش عوارض ناشی از سوء مصرف  داروها و مکمل‌های غیرمجاز نیروزا است.

دکتر حسین بیگلری افزود باید بدانیم اگر از داروهای نیرو زا استفاده کنیم دچار چه عوارضی می شویم.

 در کنار قدرت جسمی باید منش پهلوانی نیز وجود داشته باشد کسانی که هورمون ها ، دارو ،دگزا متازون و کورتون استفاده می‌کنند فشار خون بالا پیدا می کنند  که خطر بروز سکته های قلبی و مغزی را در  این افراد افزایش می یابد.
 الگوی بیماریهای غیر واگیر در کشور، افزایش موارد مرگ افراد زیر ۴۰ سال به دلیل سکته های قلبی و مغزی را نشان می دهدو بروز آمبولی از دیگر عارضه داروها و پودرهای نیروزا و مکمل های ورزشی است ، بروز سکته‌های قلبی، مغزی و  بیماری های کلیوی و کبدی می‌تواند مصرف کنندگان این مواد را تهدید کند.

 دکتر بیگلری گفت سازمان بهداشت جهانی و آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ هشدار می دهد در سطح دنیا  باید مراقبت و آگاهی بخشی و فرهنگ‌سازی به جوانان و نوجوانان صورت گیرد تا در دام گرفتاری‌های داروهای نیروزا قرار نگیرد و در همین راستا هدف ما آگاهی بخشی و اطلاع رسانی صحیح است .

وی افزود اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی و سایر سازوکارهای دانشگاه علوم پزشکی مانند شورای پیام گزاران سلامت ادارات و اعضای خانه مشارکت مردم در سلامت مرتباً به ما

اطلاع می دهند که در سال های اخیر شاهد افزایش غیر متعارف  داروهای نیرو زا هستیم . ناباروری در زنان ومردان افزایش یافته است که با سیاستهای کلی سلامت کشور در تعارض است و همچنین عوارض کلیوی و کبدی داروهای نیروزا بسیار جدی است .

دکتر بیگلری در ادامه خاطر نشان کرد هدف از ورزش حفظ تندرستی ، سلامتی و شادابی است نه اینکه دچار عوارض سوء شویم  و ما می‌توانیم با اطلاع رسانی صحیح  افراد را ازعارضه های جدی  سوء مصرف داروهای نیرو زا نجات دهیم اما لازم است  در زمینه اطلاع رسانی فقط به رسانه‌های رسمی و معتبر توجه کنیم .رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی یادآور شد بیش از ۹۰ درصد مردم با تغذیه سالم ، آرامش روحی - روانی و ورزش مناسب و حداکثر استفاده از مولتی ویتامین ها با تجویز پزشک و تهیه از داروخانه عملاً نیازی به استفاده از پودرها و مکمل های زیاد ندارند و کمتر از ۱۰ درصد افراد در حیطه فعالیت‌های حرفه‌ای فعالیت می‌کنند نیاز محدودی  به استفاده از مکمل های ورزشی دارند که توسط پزشک، داروساز ویا مشاور تغذیه تجویز و از کانال داروخانه تهیه می‌گردد.

 تبلیغات سوء و عکس های گمراه کننده داروهای نیروزا آسیب پنهان اجتماعی و فرهنگی را به همراه می آورد و تنها شبکه رسمی استفاده ازاین داروها ومکمل ها داروخانه است.

 سلامتی ارزش بسیار بالایی دارد که نباید آن را به خطر بیندازیم اگر تغذیه درست و اصولی داشته باشیم نیازی به استفاده از پودر ها و مکمل های ورزشی نداریم.

دکتر بیگلری افزود دبیرخانه شورای سلامت و امنیت غذایی کشور بر اطلاع رسانی در زمینه  عوارض سوء مصرف مکمل ها و داروهای نیرو زا تاکید دارد و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در

این زمینه مساعدت بیشتری بخرج داده است اما آنچه میبینیم قله کوه یخی است که از آب بیرون است در سالهای بعد این موضوع می‌تواند زنگ خطری جدی برای جوانان ونوجوانان باشد.

 خشونت، تصادفات و حوادث رانندگی برای سلامتی خانواده ها و والدین دغدغه ای است که می تواند از عوارض سوء مصرف داروها و مکمل های نیروزا باشد.  استفاده از مواد نیروزا و مکمل ها برای بانوان  عوارض بسیار بیشتری دارد چرا که می‌تواند حاوی مواد مخدر باشد و عوارضی مانند خشونت صدای حنجره، نازایی ، افزایش موهای زائد بدن و چروک شدن پوست از عوارض این داروهاست.

   وی همچنین تاکید کرد ورزشکاران حتماً واکسن کرونا را دریافت کنند و به عنوان الگو های ورزشی در مورد واکسیناسیون پیشقدم شوند چرا که روح اصلی ورزش به دست آوردن سلامتی و شادابی است و استفاده از مواد نیروزا  با عوارض شدید جسمی ،روحی - روانی و غیره مواجه می‌شود.


دکتر بیگلری در خاتمه گفت ممارست و رشد اخلاقی نیازمند طی مراحلی است وهدف ما از ورزش حفظ سلامتی است و امیدواریم با آگاهی بخشی رسانه‌ها شاهد سلامت بیشتر مربیان و ورزشکاران با منش پهلوانی باشیم.

 وی در پایان به این مطلب اشاره کردند که رخداد این عوارض در سالمندی نیز همراه آسیب های جسمی و روانی عدیده خواهد بود.

 

 


۲۰ مهر ۱۴۰۰ ۱۳:۰۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید