اخبار

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت دانشگاه : داشتن مسئولیت اجتماعی در قبال بیماران و اقشار آسیب پذیر از وظایف اخلاقی و انسانی همه مردم است

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت دانشگاه : داشتن مسئولیت اجتماعی در قبال بیماران و اقشار آسیب پذیر از وظایف اخلاقی و انسانی همه مردم است

 

  مرصاد نیوز: رییس دبیرخانه کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: مردم حتما به فکر گروه های آسیب پذیر جامعه به ویژه سالمندان گرامی باشند، زیرا داشتن مسئولیت اجتماعی در قبال بیماران و اقشار آسیب پذیر از وظایف اخلاقی و انسانی همه ما چه پزشک و چه مردم است.

 

لطفا درباره سختی ها و شیرینی های پزشکی بفرمایید؟

یکی از سختی هایی که در رشته پزشکی وجود دارد این است که بیماران با دردهای متعدد و مشکلات ناشی از عدم رسیدگی به موقع مراجعه می کنند و پزشک از اینکه فرد برای درمان دیر مراجعه کرده که عوارضی از پیشرفت بیماری بر بدن وی مشهود است، متالم و متاثر می شود.

همچنین زمانی که بیمار با مدد خدا  رو به بهبودی می رود باعث خوشحالی یک پزشک می شود زیرا وظیفه اخلاقی و انسانی یک پزشک این است که زمینه بهبودی و درمان بیمار را فراهم کند و بیمار بتواند سلامت خود را بیابد.

مهمترین دغدغه پزشک چیست؟

یکی از مهمترین دغدغه هایی که برای پزشکان مطرح است این است به دلیل مشکلات اقتصادی سفره های غذایی کوچک تر شده و  ممکن است افراد تغذیه ناکافی و سیستم ایمنی ضعیفتری داشته باشند و به دلیل مشکلات اقتصادی دیرتر مراجعه کنند یا نتوانند درمان های خود را کامل ادامه دهند در نتیجه یکی از نگرانی های پزشکان این است که بیماران بتوانند مسیر درمان خود را به درستی ادامه دهند.

همچنین از جمله مشکلات موجود سایه سنگین بیماری کرونا است به گونه ای که می توان گفت همه مشکلات و مسائل با شیوع کرونا بدتر شده است.

چالش های امروزی رشته پزشکی چیست؟

 از جمله چالش‌های پزشکی این است که به دلیل بحران کرونا در دنیا سایر اولویت های سلامت نظیر بیماری دیابت، فشارخون بالا، خطر بروز برخی سرطان ها و …تحت الشعاع قرار گرفته اند. پس از اینکه بحران کرونا کم کم فروکش کند آثار این بیماری ها و بیماری های روحی و روانی مانند  اضطراب و افسردگی بیشتر خود را نشان می دهد.

همچنین یکی دیگر از چالش‌های رشته پزشکی این است که برخی از سازمانهای بیمه گر پوشش مناسبی برای بعضی از داروهای درمانی مهم مورد نیاز سلامت ندارند که انتظار داریم در این شرایط سخت اقتصادی،  همه بیمه ها بتوانند پوشش بیمه ایی کامل تری را ارائه دهند تا بیماران با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم نکنند بلکه برای سلامت خود از پوشش بیمه ای مناسب استفاده کنند.

به عنوان پزشک مهمترین توصیه شما چیست؟

 به عنوان پزشک وظیفه خود می دانم به مردم بگویم به اصول پیشگیری و پزشکی اجتماعی و نه درمان نگر توجه کنند یعنی منتظر نمانند دچار بیماری شوند و بعد هزینه های گزاف انجام سی تی اسکن، ام آر ای و آزمایشات پیشرفته را بپردازند زیرا بسیاری از بیماری ها با خود مراقبتی، دقت به مسائل اولیه سلامت و تمرکز بر اصول پیشگیری و پزشکی اجتماعی  قابل درمان، کنترل و پیشگیری می شوند.

در واقع مردم باید بر رعایت بهداشت، خود مراقبتی و دقت به اصول پیشگیری تمرکز کنند تا از ایجاد هزینه های سنگین اقتصادی و پیشرفت بیماری جلوگیری شود.

سخن تکمیلی خود را بیان بفرمایید.

مردم حتما به فکر گروه های آسیب پذیر جامعه به ویژه سالمندان گرامی باشند، آنها را رها نکنند، در شرایطی که به مراقبت‌های پزشکی نیاز دارند به سالمندان توجه کنند زیرا داشتن مسئولیت اجتماعی در قبال بیماران و اقشار آسیب پذیر از وظایف اخلاقی و انسانی همه ما چه پزشک و چه مردم است.

همچنین باید گفت مسئولیت پزشکی در گرو این است همه با هم به فکر سلامت جامعه باشیم و پزشک تنها متولی سلامت جامعه نیست بلکه افراد از رشته های مرتبط با پزشکی نظیر پرستاری، داروسازی، دندانپزشکی، مامایی و علوم آزمایشگاهی می توانند در تامین سلامت جامعه نقش مهمی داشته باشند.

در واقع  همه باید در تامین سلامت جامعه به ویژه اقشار آسیب پذیر اعم از سالمندان و کودکان تلاش کنیم تا در آینده از سلامتی بالاتری برخوردار باشند.

 

 

۳ شهریور ۱۴۰۰ ۱۱:۵۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید