اخبار

برخی اولویت های بسیار مهم سلامت در سایه کرونا قرار گرفته اند که یکی از مهمترین آنها بیماری فشار خون بالا است

برخی اولویت های بسیار مهم سلامت در سایه کرونا قرار گرفته اند که یکی از مهمترین آنها بیماری فشار خون بالا است

 

    دکتر حسین بیگلری رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در برنامه زنده رادیویی راه تندرستی در خصوص فشارخون بالا گفت در زمان بحران همه گیری کرونا برخی اولویت های بسیار مهم سلامت در سایه قرار گرفته اند که یکی از مهمترین آنها بیماری فشار خون بالا می باشد.

فشار خون بالا که از آن به عنوان قاتل خاموش یاد می شود موضوعی که باید مراقب باشد فشار خون نیرویی که خون را از قلب به همه قسمت های بدن انسان می رساند. وقتی به دلیل افزایش سن یا عوامل خطر ساز که در زندگی انسان هستند مانند استعمال دخانیات ، عدم تحرک ، تغذیه مناسب نامناسب یا بالا بودن کلسترول خون  استرس زیاد وجودداشته باشید میزان فشار خون افزایش می‌یابد که معمولاً در سنین بالاتر رخ می دهد.
وقتی  فشارخون که با عدد پزشکی 12 روی 8 سانتیمتر جیوه داده می شود بالاتر برود فشار‌خون ‌بالا نامیده می‌شود که در صورت عدم کنترل و عدم توجه می تواند عوارض جدی و خطر سازی بر روی قلب، مغز،   کلیه ها ، چشم و سایر اعضای بدن داشته باشد.

 وی در ادامه افزود استعمال دخانیات و افزایش سن نیز از علل احتمال بروز فشار خون بالا می باشد.

 اما دلایل دیگری نیز وجود دارد مانند تصلب شرایین ، زندگی کم تحرک و پر استرس ،مبتلایان بیماری دیابت که باعث تنگی عروق می شود، استرس های مزمن و عوامل ژنیتیکی از دلایل بروز فشار خون

 بالا می باشد. با افزایش سن احتمال افزایش فشار خون بالا افزایش می یابد.

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی افزود فشار خون بالا ممکن است سالها بدون علامت باشد و با یک بحران بزرگ مانند حمله قلبی یا مغزی همراه شود.


به همین دلیل است که علائم خطر در کسانی که سابقه خانوادگی فشار خون بالا دارند باید حتماً کنترل با دستگاه فشار خون و تحت نظر پزشک قرار گیرند.

فشار‌خون‌بالا علائم خاصی ندارد اما علایمی مانند سردرد، سرگیجه ، درد قفسه سینه ، تنگی نفس و سایر علائم مشابه می‌تواند نشان‌دهنده علائمی از فشار خون بالا باشد که تنها راه تشخیص آن اندازه گیری فشار خون به وسیله دستگاه فشار سنج می باشد.


اگر کسی در زندگی روزمره دچار استرس  مداوم می شود می تواند علائم برخی بیماری ها را داشته باشد و بهتر است حتماً به پزشک مراجعه کند.  عوامل دیگر رو باید کنترل کنیم مانند چاقی ، عدم تحرک ، تغذیه نامناسب ، مصرف نوشابه و نمک و داروهای نیروزا می تواند باعث افزایش فشار خون بالا شود. ما باید اصلاح سبک زندگی سالم و کنترلعوامل خطر ساز را داشته باشیم .

وی در خاتمه گفت  باور اشتباهی در افراد وجود دارد که اگر دارو بخوریم به استفاده از داروی فشار خون عادت می کنیم اما این یک باور اشتباه  است . بنابراین اگر به تشخیص پزشک معالج نیاز به کنترل فشار خون بالا بود بایستی  داروها به طور منظم در کنار سبک زندگی سالم استفاده شوند.

 

 


۱۸ اَمرداد ۱۴۰۰ ۱۲:۳۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید