اخبار

رعایت اصول پیشگیری و نکات بهداشتی مهمترین راه جلوگیری از ابتلا به بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان است

رعایت اصول پیشگیری و نکات بهداشتی مهمترین راه جلوگیری از ابتلا به بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان است

 

    دکتر بیگلری رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه در برنامه زنده رادیویی  نبض در خصوص اطلاع رسانی بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان گفت بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان( زئونوز) اهمیت بسیار زیادی در حوزه سلامت دارند، و هم اینک هم درگیر سایه سنگین بیماری کرونا ویروس هستیم که در واقع خودش هم به نوعی بیماری قابل انتقال بین انسان و حیوان می باشد.

تب مالت، تب کریمه کنگو،  سالک ،و حیوان گزیدگی با خطر بیماری هاری از مهمترین بیماریهای منتقله بین بین انسان و حیوان هستند که معمولاً در فصل بهار و تابستان به دلیل ارتباط بیشتر بین انسان و حیوانات در محیط و طبیعت و همچنین زاد و ولد دام ها هست، افزایش پیدا میکند.

وی افزود معمولاً افرادیکه که به شغل های  دامپروری، چوپانی کشاورزی و سلاخی اشتغال دارند بیشتر در معرض خطر ابتلاء هستند مخصوصاً در استان‌های غرب کشور مثل استان کرمانشاه که قطب دامپروری و کشاورزی است ، تمام روستاییان، و عشایر، اشخاصی که از لبنیات سنتی غیر پاستوریزه  استفاده می کنند و همچنین مسافرینی که از پنیر و شیر جوشیده نشده یا از گوشت‌های بین جاده‌ای استفاده می کنند نیز در معرض خطر ابتلا بیشتر به بیماریهای تب مالت و تب کریمه کنگو ( CCHF)‌ قرار دارند.

مهمترین بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان که شیوع بیشتری در کشور و استان ما دارند تب مالت و  تب کریمه کنگو می باشد.

وی خاطر نشان کرد از مهم ترین دلایل بروز این بیماری،  تماس محافظت نشده بین انسان و حیوان و یا له کردن کنه روی بدن دام است که معمولاً در فصل بهار و تابستان بیشتر است و ارتباط مستقیمی با میزان واکسیناسیون دام‌ها دارد بنابراین نقش بسیار مهم سازمان دامپزشکی در کنترل این بیماری ها بسیار حائز اهمیت است.

نکته مهم اینکه دقت کنیم در هرگونه تماسی که ممکن است با دام داشته باشیم  از وسایل حفاظت فردی مثلل دستکش عینک و روپوش استفاده کنیم.

ضمنا هرگونه مصرف فراورده‌های دامی باید به روش بهداشتی صورت گیرد واگر از شیر استفاده می‌کنیم حتماً بایستی ۵ دقیقه در دمای جوش قرار داده شود

همچنین گوشت مصرفی از مراکز مجاز مورد تایید سازمان دامپزشکی تهیه گردد و ابتدا گوشت حداقل ۲۴ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه یخچال بعنوان مرحله پیش سرد  قرار داده شده و سپس مصرف شود و از خرید و مصرف گوشت های که بین جاده‌ای که نظارتی بر سلامتی آنان  وجود ندارد، خودداری گردد.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه افزود اگر احیاناً به ابتلا به این دو بیماری مشکوک شدیم توجه کنیم که آیا در طی چند هفته گذشته سابقه تماس محافظت نشده با  دام و یا مصرف فراورده های دامی غیر پاستوریزه را داشته ایم یا خیر.

 شغل افراد در افزایش امکان ابتلا به دو بیماری تب مالت و تب کریمه کنگو نیز حائز اهمیت خاصی است همچنین سابقه رفتارهایی که ممکن است بهداشتی نبوده باشد و مسافرت به مناطقی که این بیماری ها در آن شیوع بیشتری دارند.

علائم بالینی در بیماری تب مالت ( بروسلوز) متعدد و شامل درد مفاصل، بدن درد، بی اشتهایی ، لرز و تعریق شبانه می باشد.

اما در بیماری تب کریمه کنگو بیماری علائم بسیار سریع تر  چند روزه ایی از خود را نشان می دهد فرد ممکن است علاوه بر موارد فوق دچار علائم شبه آنفلوانزای غیر عادی در فصل گرما، خونریزی از مخاطات بدن و حتی در معرض خطر مرگ نیز قرار گیرد.

شروع علائم بالینی در تب کریمه کنگو بصورت ناگهانی و بسیار پر سر و صدا در طی چند روز است، اما در تب مالت دوره نهفتگی بیماری ممکن است بین چند هفته تا سه ماه متغیر باشد.

عملا به دنبال همه گیری بحران  کرونا تشخیص دادن این بیماری‌ها در این شرایط دشوار می شود،بنابراین تاکید ما بر پیشگیری و رعایت نکات بهداشتی است. 

تب مالت بیماری هزار چهره ایی است که بدلیل از کار  افتادگی فرد مبتلا،  می تواند باعث افسردگی و نازایی شود.

وی در خاتمه گفت اگر افراد با علائم بیماری مواجه شدند در هنگام مراجعه به پزشک حتماً سابقه احتمالی رفتار غیر بهداشتی و یا له کردن کنه روی بدن دام را به پزشک معالج  اطلاع دهند.

 ضمنا شغل بیمار و سابقه استفاده  گوشت های بین جاده‌ای و کشتار غیر مجاز را به پزشک معالج  برای اطلاع و تشخیص سریعتر داده شود.

 

 

۸ خرداد ۱۴۰۰ ۱۰:۳۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید