اخبار

آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی مصرف بی رویه مواد نیروزا

آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی مصرف بی رویه مواد نیروزا

 

در سال‌های اخیر شاهد افزایش چشمگیر مصرف بی رویه دارو‌های نیروزا و مکمل‌های ورزشی هستیم که علاوه بر عوارض جدی برای سلامت مصرف کنندگان، موجب بروز آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی نیز می‌شود.

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، دبیر کار گروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: روح ورزش یعنی در سایه ورزش سلامتی و شادابی ایجاد شود، از افسردگی جلوگیری کند و مانعی برای بیماری‌هایی مانند دیابت و فشار خون باشد.

دکتر حسین بیگلری افزود: ۹۰ درصد افراد برای بهره مندی از فواید، اقدام به انجام ورزش می‌کنند که همان تغذیه معمولی برای این افراد مناسب است و نیازی به استفاده از مکمل‌های ورزشی نیست.

وی خاطرنشان کرد: تنها ده درصد ورزشکاران که به صورت حرفه‌ای و قهرمانی ورزش می‌کنند برای تامین پروتیین مورد نیاز بدنشان در ورزش‌های سنگین نیازمند استفاده از مکمل‌ها هستند آن هم تنها با دستور پزشک و زیر نظر کارشناس تغذیه باید از داروخانه‌ها تهیه شود.

دبیر کار گروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: دانشگاه علوم پزشکی به عنوان دیده بان سلامت، وضعیت سلامت جامعه را رصد می‌کند که در این بررسی‌ها شاهد افزایش غیر متعارف سو مصرف مواد نیروزا هستیم.

دکتر بیگلری اظهار داشت: برخی از این مکمل هابه صورت غیر قانونی، تقلبی و خارج از داروخانه تهیه می‌شود که این نگرانی ما را دو چندان کرده چرا که جان مصرف کنندگان را تهدید می‌کند.

وی افزود: همچنین استفاده بی رویه از مواد نیروزا به عنوان یک مطالبه عمومی از سوی «خانه مشارکت مردم در سلامت» مطرح است که نگرانی‌هایی را برای خانواده‌ها ایجاد کرده است.

به گفته دکتر بیگلری استفاده از مکمل‌های نیروزا افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی، ایجاد لخته خون، سرطان ها، ناباروری و عقیمی در قشر مولد و بیماری‌های کبدی را برای مصرف کنندگان به همراه دارد.

دبیر کار گروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه سو مصرف مواد نیروزا و ‌مکمل‌های ورزشی موجب مرگ زودرس افراد زیر ۴۰ سال می‌شود، گفت: با شروع محدودیت‌های کرونایی خیلی از افراد دست به خرید و فروش مکمل‌های ورزشی غیر مجاز در فضای مجازی می‌کنند، علاوه بر این برخی از باشگاه‌های ورزشی، عطاری‌ها و حتی ارایشگاه‌ها اقدام به فروش غیر قانونی این مواد می‌کنند.

وی افزود: این مواد دارای هورمون‌های انابولیک، محرک ها، کورتون‌ها و حتی هورمون‌های حیوانی هستند که متاسفانه سلامت جامعه هدف یعنی نوجوانان، جوانان، دانشجویان و بانوان را نشانه گرفته اند.

به گفته دکتر بیگلری پرخاشگری، تغییر خلق و خو، بیماری‌های روانی، نزاع و رفتار‌های نا به هنجار از عوارض دیگر مصرف دارو‌های نیروزا است که علاوه بر تهدید سلامت فرد، جامعه را نیز به خطر می‌اندازد.

دکتر بیگلری خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی به عنوان دیده بان سلامت در مورد این موضوع به عنوان یک مطالبه سلامت محور با اداره ورزش و جوانان متولی اصلی نظارت بر مکمل‌های ورزشی، استانداری کرمانشاه و پلیس فتا تفاهم نامه همکاری امضاء کرده است که در این رابطه علاوه بر ارائه برنامه‌های آموزشی نیاز است اهرم قانونی برای کاهش آسیب‌های مواد نیروزا به کار گرفته شود.


۲ خرداد ۱۴۰۰ ۰۹:۱۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید