اخبار

ایام نوروز بهترین فرصت برای قرنطینه بود که از نظر اقتصادی به مشاغل آسیب وارد نمی شد

ایام نوروز بهترین فرصت برای قرنطینه بود که از نظر اقتصادی به مشاغل آسیب وارد نمی شد

 

 

  دکتر حسین بیگلری در گفتگو با خبرنگار مرصاد، با کارشناسی علت قرارگیری در وضعیت قرمز کرونا اظهار داشت: باوجود مشاهده کرونای انگلیسی در خوزستان رفت و آمد به این استان محدود    نشد بلکه اتوبوس، قطار و هواپیما به سهولت به خوزستان تردد داشتند از سوی دیگر تجمعات انسانی و خریدهای پایان سال به همراه تجمعات ابتدای سال و حضور مردم در مراسم شادی و عزا سبب قرار گرفتن در وضعیت قرمز کرونایی شد.

وی افزود: همچنین سفرهای نوروزی عامل دیگری بود که بر وضعیت شیوع کرونا اثر گذاشت اما متاسفانه در این باره محدودیت های قاطعی اعمال نشد.

دکتر بیگلری خاطرنشان کرد: در این رابطه نمی توانیم تنها مردم را مقصر بدانیم زیرا باید جنبه معیشتی و اقتصادی آنها نیز لحاظ می شد و سپس قوانین را اجرا می کردند.

وی عنوان کرد: ایام نوروز بهترین فرصت برای قرنطینه  بود که از نظر اقتصادی به مشاغل آسیب وارد نمی شد.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در تعطیلات نوروزی باید قوانین جدی برای محدودیت تردد اعمال می‌شد نه اینکه تنها به جریمه رانندگی اکتفا شود در حالی که سفر با اتوبوس، هواپیما و قطار بدون محدودیت بود.

دکتر بیگلری تصریح کرد: هزاران فردی که تست کرونای آنها مثبت بود و علائم اولیه بیماری را داشتند آزادانه رفت و آمد کردند در حالی که نباید در اتوبوس، هواپیما، قطار و وسائل نقلیه عمومی حضور می‌یافتند.

وی افزود: نباید تنها مردم را مقصر بدانیم زیرا این موضوع به عدم وضع قوانین و مقررات صحیح در زمان مناسب باز می‌گردد.

دکتر بیگلری خاطرنشان کرد: همچنین داشتن مسئولیت اجتماعی حائز اهمیت است با این حال برخی افراد که تست کرونای آنها مثبت بود در مجامع عمومی حضور یافتند حتی برخی افراد که علائم بالینی نظیر سرفه، عطسه، آبریزش بینی و درد مفاصل داشتند به خرید، مسافرت و حضور در تجمعات پرداختند.

وی افزود: در سفرهای نوروزی و ایام پایان سال بسیاری از افراد با توجه به گذشت بیش از یکسال از این بیماری و مزمن شدن آن خسته شدند و بی پروا در اجتماعات حضور می یافتند.

دکتر بیگلری با تاکید بر اینکه بهترین زمان اعمال محدودیت دو هفته تعطیلات عید بود، گفت: محدودیت هایی که اکنون اعمال می شود عملاً دیرهنگام است بلکه باید از انتهای اسفند اعمال می شد که در آن زمان عده ای حاضر شدند جریمه ۵۰۰ تا یک‌میلیون تومانی را بپردازند اما به مسافرت‌های آزادانه خود بروند.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: باید قوانین و مقررات جدی‌تری و مصوبات قوی‌تری برای این مسئله اعمال می‌شد.

دکتربیگلری تصریح کرد: در حال حاضر وارد موج چهارم کرونا شده‌ایم و در پیک چهارم خطر درگیرشدن همه رده های سنی وجود دارد.

وی عنوان کرد: در صورتی که علائم سرفه، استخوان درد، تب و لرز، از بین رفتن حس بویایی و چشایی ایجاد شود باید احتمال ابتلا به کرونا را بدهیم زیرا اکنون ویروس آنفولانزا در گردش نیست و با احتمال ابتلا به سایر ویروس ها خود را فریب ندهیم حتی قبل از اینکه تست کرونا مثبت شود از حضور در اماکن شلوغ و تجمعات بپرهیزیم.

دکتر بیگلری گفت: تا جایی که ممکن است از حضور در اماکن عمومی خودداری کرده و به مقرراتی که مصوبه ستاد مقابله با کرونا است دقت کنیم زیرا این مصوبات ضامن سلامتی است و همگان باید ملزم به رعایت آن باشیم.

وی افزود: اگر عده ای مصوبات ستاد مقابله با کرونا را رعایت کنند و عده ای در قبال آن مسئولیت اجتماعی نداشته باشند مهار کرونا دشوار خواهد شد.

 

 

 

۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۰:۵۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید