اخبار

اصلی ترین عوامل انتقال ویروس کرونا حضور در مراسم عروسی و عزا ، مسافرتها و ترددهای شهری می باشد

اصلی ترین عوامل انتقال ویروس کرونا حضور در مراسم عروسی و عزا ، مسافرتها و ترددهای شهری می باشد
 
 دکتر رامین رضایی رئیس اداره تامین و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در برنامه زنده رادیویی راه تندرستی گفت : از زمانی که با بیماری کرونا مواجه شده ایم به تدریج متوجه پیچیدگی این بیماری شده ایم و امروز می دانیم که آموزش ها و رفتارهای مردم در کنار آمادگی های تجهیزاتی و پرسنل بهداشت ودرمان وآزمایشگاه در پیشگیری  از این بیماری چه میزان موثر می باشد.
 وی افزود انتقال بیماری به صورت تنفسی است و در حال حاضر دارو، درمان و واکسن خاصی ندارد و بیماری دارای میزان کشندگی نسبتا بالایی است پس باید خودمان از خودمان مراقبت کنیم و رفتار بهداشتی و مسئولانه داشته باشیم .

دکتر رضایی گفت درحال حاضر 15 استان بزرگ کشور در وضعیت قرمز و ۱۰ استان بزرگ دیگر نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.  ایران در بین حدود ۱۹۰ کشور در جهان رتبه یازدهم  ازنظر ابتلا به موارد کرونا را دارد و از نظر مرگ و میر دارای رتبه دهم می باشد ، همه اینها هم می‌گوید که ما باید نسبت به این بیماری آمادگی و تعهد ویژه داشته باشیم.

 در بررسی هایی که ستاد مبارزه با کرونا در  کشور انجام داده است اصلی ترین عوامل انتقال ویروس کرونا در بین مردم ، حضور در مراسم عروسی و عزا ، مسافرتها و ترددهای شهری عنوان شده است که ۸۴ درصد عوامل انتقال بیماری را تشکیل داده اند.

 وی در ادامه گفت انگی که به بیماران مبتلا در جامعه زده می‌شود می تواند واکنش دفاعی و روانی یرای فرد را در پی داشته باشد و افراد بیمار حتی از بیان مشکلات تنفسی و بروز شکایات خود صرف نظر کنند و یا آنها را منسوب به علل دیگر بدانند.

رئیس اداره تامین و ارتقای سلامت افزود موج اول این بیماری از اوایل بهمن و اسفند ۹۸ شروع شده است موج دوم اواسط خرداد ماه آغاز شده که بیشتر جوانان و کودکان را درگیر کرده است و موج سوم احتمالاً در فصل پاییز و زمستان خواهد بود با شروع آنفولانزای فصلی  و سرماخوردگی و بازگشایی احتمالی مدارس شرایط سخت تر نیزخواهد شد.

این موج ها ماحصل رفتار ماست میزان آموزش های ما، پایبندی به این آموزش ها ومیزان آمادگی بیمارستانها و تجهیزات پزشکی در این زمینه موثر است .

در حال حاضر نیروهای کادر درمان و نیروهای بهداشتی خسته و فرسوده شده اند و تخت‌های بیمارستانی با محدودیت مواجه هستند از مردم می خواهیم در اماکن شلوغ و پر تجمع حضور پیدا نکند، تردد های شهری را کاهش دهند ، خرید مایحتاج عمومی را در ساعات خلوت تر و فروشگاه‌های خلوت تر انجام دهند.

بخشی از مردم که موازین بهداشتی را رعایت نمی کنند باعث انتشار وانتقال کرونا هستند و این ناقلین خاموش و بی علامت هم تسریع کننده همه گیری جهانی شدند و موتور محرک موج های جدید کرونا نیز بوده اند.

لذا توصیه می شود در تجمعات که امکان حضور ناقلین خاموش را پرتعداد و در کنار هم دارد حضور پیدا نکنیم و به همین علت است که تاکید می گردد از حضور در مجامع پر تردد خودداری شود.

دکتر رضایی همچنین گفت سیاست های مقابله با کرونا در دنیا تا کنون سه مدل بوده است ، سیاستهای مهار کننده مانند کشورهای چین و سنگاپور ، سیاستهای سرکوب که در آن با اعمال محدودیت ها کمتر مبتلا شویم و در صورت ابتلا موارد مراجعه بیمارستانی کمتری داشته باشیم و اگر در بیمارستان بستری می‌شوند حتی المقدور به آی‌سی‌یو کشیده نشود و در نهایت در آی سی یو با کمترین میزان مرگ و میر مواجه شویم .

در حال حاضر کشور با شرایط سختی دست وپنجه نرم می کند و در هیچ جای کشور وضعیت خوبی نداریم و لازم است ایجاد اعتماد کاذب نشود.

وی در خاتمه گفت در ابتدا کرمانشاه با افزایش میزان بیماریابی ، ششمین رتبه در غربالگری در کشور را داشته است و با توجه به اینکه بیمار شناسایی شده با تغییر رفتار همراه است میزان بیماریابی و قرنطینه  فرد مبتلا در میزان ابتلا نیز تاثیر گذار است.

 

 

 
۲۱ اَمرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۳۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید