اخبار

پرهیز از تجمع ، ترددهای غیرضروری و عدم تماس با بیمار یا فرد ناقل توصیه می شود

پرهیز از تجمع ، ترددهای غیرضروری و عدم تماس با بیمار یا فرد ناقل توصیه می شود
 
 
      دکتر رامین رضایی رئیس اداره تامین و ارتقای سلامت دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه در برنامه زنده راه تندرستی پنجم مرداد ماه  گفت تاکنون  اطلاع رسانی های متعددی در زمینه پیشگیری از بیماری کرونا در رسانه های محلی ، صدا وسیما، نشریات و شبکه‌های مجازی صورت گرفته است ولی به نظر می رسد مجموعه این تلاش ها تاکنون یا کافی نبوده و یا از اثربخشی لازم برخوردار نبوده است .
واقعیت این است مبتلایان به کرونا در دنیا امروز از مرز 16رمیلیون نفر عبور کرده‌اند و ششصدو پنجاه هزار مورد مرگ در اثر کرونا در دنیا به  تا کنون به ثبت رسیده است. 258 هزار نفر در دنیا در 24 ساعت گذشته به کرونا مبتلا شده اند که در قیاس برابر با شناسایی افراد مبتلا به اندازه جمعیت 2  شهرستان در اندازه اسلام آباد غرب بوده است.

 

در ایران تا کنون 290000 مبتلا به کرونا شناسایی شده که از این تعداد 15هزار و 500  نفر فوت کردند و ظرف 24 ساعت گذشته قریب 2300 مورد جدید شناسایی شده است. استانهای آذربایجان شرقی و غربی استان های شمالی ، خراسان رضوی ، البرز ، فارس، خوزستان ،ایلام ،لرستان و زنجان همچنان در وضعیت قرمز می باشند و این نشان دهنده این است که فعلا برای مسافرت هیچ جا  امن نیست.
وی افزود متاسفانه خراسان رضوی 300درصد رشد موارد ابتلا به کرونا گزارش شده است  و در برخی از استان‌ها مانند زنجان ابتلای به جوانان در بیماری کرونا بیشتر گزارش شده است ولی این افراد جز گروههای با ریسک بیماریهای زمینه ای را قبلا نداشته اند.

 

تا 4 مرداد 99 روزانه 5 هزار نفر  در کشور ما به خاطر ابتلا به کرونا بستری شده اند( 3700 نفر روزانه در آی سی یو و 1300 نفر در سایر مراکز درمانی ) البته در ایران 250 هزار نفر مبتلا به کرونا نیز شفا پیدا کردند اما هنوز ستاد مدیریت کرونا توصیه به رعایت فاصله گذاری ها و حتی دور کاری پرسنل را در سر لوحه کار خود قرار داده است.

 

استان ما رتبه ششم  کرونا  را از لحاظ میزان غربالگری در کشور به خود اختصاص داده است .
وی افزود به نظر می‌رسد 65 درصد مردم  فاصله گذاری اجتماعی را رعایت می کنند اما کرونا محدودیت هایی برای سیستم بهداشتی - درمانی ایجاد کرده است ماه هاست که پرسنل سیستم بهداشت و درمان نتوانسته اند به مرخصی کافی بروند و خستگی و فرسودگی شغلی و کمبود تجهیزات و ... بار مضاعفی بر شانه  درمان کشور وارد نموده است.
 ما با مشکل حادی به نام کرونا مواجه نیستیم بلکه با یک بیماری مزمن فرسوده کننده و مزمن مواجه هستیم که  ممکن است در دراز مدت سیستم بهداشت و درمان  توان پاسخگویی خود را ازدست بدهند.
 
کمبود مراکز 16 ساعته ، کمبود تخت های بستری و تخت های مراقبت ویژه ، محدودیت توان غربالگری ، ابتلای کادر بهداشت و درمان به ویروس کرونا از موارد نگران کننده ای می باشد.
 
رییس اداره تامین وارتقای سلامت افزود تاکنون بیش از  یکصدو پنجاه  نفر از کادر بهداشت و درمان کشور به علت ابتلا به کرونا به شهادت رسیده اند و بضاعت نیروها نیز کاسته می شود و هر روز هزینه های تامین سلامت بیشتر خواهد شد به همین دلیل نقش دیگران در سلامت پررنگ‌تر می‌شود اگر رعایت نکنیم فاصله بین امید و ناامیدی شکسته خواهد شد با اندکی رعایت نکردن شرایط از کنترل خارج می‌شود بنابراین ما اصرار داریم که همه مردم پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

 

متاسفانه راه انتقال بیماری تنفسی است در جامعه همه ما با دیگران تنفس می کنیم و در بیماری تنفسی احتمال سرایت در فرد بالا می رود رفتار پرخطر در این بیماری تنفس است و قطعا تنفس رفتاری تکرار پذیر است  .
مهم این است که موضوع را جدی بگیریم و حتی در وضعیت سفید هم رعایت کنیم به همین دلیل در بسیاری از کشورها  ( حدود 120 کشور در دنیا) که در شرایط سفید هم قرار دارند استفاده از ماسک اجباری است .

 

وی در خاتمه تاکید کرد از هم استانی های عزیز می‌خواهیم در موارد غیر ضروری از منزل خارج نشوند ،حتماً فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود ، شستشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون صورت گیرد و رعایت بهداشت مواد غذایی در کنار رعایت بهداشت فردی انجام شود. چند نکته را حتما رعایت کنیم پرهیز از تجمع ، ترددهای غیرضروری و عدم تماس با بیمار یا فرد ناقل را داشته باشیم.

ماسک و دستکش را در محیط رها نکنند و حتما در نایلون یا کیسه فریزر در بسته درب دار زباله بیندازند . ضد عفونی کردن وسایلی مثل انگشتر ، موبایل ، عینک وسطوح از سایر موارد قابل توصیه خواهد بود. از مسافرت کردن تا اطلاع ثانوی پرهیز گردد.

 

 

۵ اَمرداد ۱۳۹۹ ۱۲:۵۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید