اخبار

خانه های مشارکت و کانون های سلامت راهی در جهت اجتماعی شدن سلامت

خانه های مشارکت و کانون های سلامت راهی در جهت اجتماعی شدن سلامت

 

   دکتر حسین بیگلری رییس کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی در برنامه زنده رادیویی راه تندرستی درخصوص اجتماعی شدن سلامت گفت از چند سال گذشته وزارت بهداشت متوجه ضرورت  

انتقال نیازهای مردم در حوزه سلامت از پایین به بالا شده است بر همین مبنا نیازهای سلامت در استاهای مختلف وشهرستانها متفاوت تعریف می شود بهمین دلیل مبحث اجتماعی شدن سلامت را با

 لحاظ کردن کانون های سلامت محلات و شهرستانها مد نظر و توجه به مشارکت مردم در سلامت خود در دانشگاههای علوم پزشکی کشور در دستور کار قرار گرفت .

وی افزود دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز متوجه این نیاز اساسی در عرصه سلامت شده است  و کانون های سلامت محلات و خانه های مشارکت مردم را ایجاد نموده تا مردم هر محله بتوانند مطالبات خود را مطرح کنند. 

ایشان خاطر نشان کرد آنچه در این خصوص حائز اهمیت است مسئله مطالبه گری مردم در این زمینه و پاسخگویی مسئولین مربوطه است چرا که اجتماعی کردن سلامت نیازهای سلامت مردم از پایین به بالاست و اینکه چه اولویتهایی از سوی مردم در نظر گرفته می شود .

وی گفت توجه بیشتر به نیاز های سلامت محور مردم همچون کمبود سرویس های بهداشتی در سطح منطقه، ساماندهی سگهای ولگرد، استفاده ازداروهای نیروزا ، تامین سلامت دانش آموزان و.... در اولویت برنامه های ما قراردارد.

همچنین  به دستگاههای زیادی از جمله حمایت از سوی استانداران ، فرمانداران ،آموزش وپروش  ،جهاد کشاورزی ، دامپزشکی ، و علی الخصوص شهرداری ها به عنوان ارکان مهم نیازمندیم.

برنامه های پیش روی دانشگاه همواره در راستای رضایت مندی و تامین سلامت مردم قدم برمیدارد و ما بر اصل پیشگیری که حایز اهمیت تر است تمرکز کرده ایم چراکه با مشارکت مردم مسئله پیشگیری از بروز

بیماریها را نیز کاهش می یابد.

متاسفانه امروزه شاهد افزایش روز افزون عوارض مصرف مواد نیروزا بر سلامت ورزشکاران هستیم و برنامه ما در جهت کاهش موارد استفاده از این مواد خصوصا در بین جوانان ونوجوانان است .

 دکتر بیگلری درخاتمه افزود دانشگاههای علوم پزشکی نهایتا در تامین 25 درصد حیطه وسیع سلامت مردم اثر گذار هستند و مابقی نیازمند مشارکت سایر بخش ها وارگانها و البته مشارکت خود مردم می باشدکه با اجتماعی شدن

سلامت می توانیم در این زمینه گام های مفید و موثری برداریم.

 

۱۶ بهمن ۱۳۹۸ ۱۲:۲۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید