اخبار

پوکی استخوان در زنان 4 برابر مردان است

پوکی استخوان در زنان 4 برابر مردان است

 

   دکتر حسین بیگلری رییس دبیرخانه سلامت وامنیت غذایی دانشگاه  به مناسبت هفته سلامت بانوان ایرانی (سبا)  در برنامه زنده تلویزیونی خانه مهربانی حضور یافت. وی با اشاره به اینکه  بانوان به عنوان جمعیت موثر در کشور نقش مهمی در ترویج فعالیت های جسمانی در خانواده ایفا می کنند گفت  هدف از این هفته این است که نیمی از جمعیت موثر جامعه در خصوص سلامت خود بیشتر بدانند چرا که یکی از عوامل اصلی تهدید کننده سلامت پوکی استخوان است و بیشتر به بانوان و سالمندان آسیب می زند.

وی گفت با توجه به اینکه از دهه چهارم زندگی تراکم توده استخوان کمتر می شود دانستن اینکه آیا یک فرد در معرض خطر پوکی استخوان قرار دارد یا نه حایز اهمیت است .

دکتر بیگلری با اشاره به اینکه پوکی استخوان در زنان 4 برابر مردان است گفت علل پوکی استخوان به دو گروه پوکی اولیه و ثانویه تقسیم می شود.   

  استخونها  به علل کم تحرکی ، تغذیه نامناسب ،استرس زیاد سابقه مصرف داروهای مانند کورتونها به صورت مزمن مستعد پوکی استخوان هستند.

در حالیکه بیماری های مزمن کلیوی ، کبدی ، دیابت ، پر کاری تیروئید از علل ثانویه پوکی استخوان زود رس است.

وی افزود اگر چه عواملی همچون  وراثت ، سن و جنس را نمیتوان تغییر داد اما عواملی مانند سبک زندگی که  امروزه با افزایش زندگی شهرنشینی به سمت کم تحرکی رفته است  با حداقل سه بار پیاده روی

 در هفته و مصرف  مکمل های کلسیم و ویتامین ((د  ))میتواند در پیشگیری از پوکی استخوان تاثیر گذار باشد.

رییس دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی افزود خواب منظم ، تغذیه مناسب ،  نوشیدن مقدار کافی آب بصورت روزانه ،  عدم استعمال سیگار و الکل و عدم استفاده از نوشابه های گازدار در پیشگیری از پوکی استخوان  بسیارموثر است.

رنگ پوست و وراثت درپوکی استخوان نقش دارد افراد با رنگ پوست روشن بیشتردرمعرض ابتلابه این بیماری می باشند.

 وی با اشاره به اینکه پوکی استخوان به راحتی قابل پیشگیری و با نظارت پزشک قابل درمان است گفت تست سنجش تراکم استخوان تحت نظر پزشک با مصرف کلسیم و ویتامین((د))  جهت درمان صورت می گیرد. 

دکتر بیگلری گفت پوکی استخوان بیماری خاموش است  ولی علایمی مانند شکستگی بدون علت ، سابقه خانوادگی در پدر ، مادر ، خواهر ، برادرو بستگان درجه یک می تواند زنگ خطری در این زمینه باشد.  

وی افزود در جاهایی که تابش نور آفتاب کم است احتمال پوکی استخوان بیشتر می باشد و در معرض نور آفتاب قرار گرفتن مفید است.

دکتر بیگلری با تاکید بر اینکه مصرف غذاهای دریایی نیز دارای اهمیت است گفت گاه اولین علامت پوکی استخوان آخرین علامت آن است  که منجر به شکستگی پاتولوژیک استخوان میشود. مصرف خود سرانه انواع کورتونها، مسکن ها ، آنتی بیوتیکها و داروهای ضد افسردگی و ضد تشنج باعث پدیده زود رس پوکی استخوان می شود.

وی توصیه کرد با داشتن تغذیه مناسب ، تحرک بدنی ، سبک زندگی سالم و در صورت صلاحدید با مشورت پزشک مصرف ویتامین (( د )) و کلسیم  از بروز این بیماری میتوان پیشگیری نمود. 

رییس دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی در خاتمه گفت عدم تحرک بدنی یکی از دلایل اصلی پوکی استخوان است . یک زن سالم می تواندخانواده ای سالم داشته باشد و اگر زنان بتوانند ورزش بیشتری داشته باشند بی شک در سلامت خانواده وایجاد سبک زندگی در خانواده های خود تاپیر گذار خواهد بود.

 

 

۱۸ آبان ۱۳۹۸ ۱۲:۳۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید