اخبار

زائرین اربعین در حفظ سلامت خود چه نکاتی را رعایت کنند

زائرین اربعین در حفظ سلامت خود چه نکاتی را رعایت کنند

  دکتر حسین بیگلری  رئیس دبیر خانه  کارگروه تخصصی سلامت وامنیت غذایی دانشگاه در خصوص مخاطرات سلامت در ایام اربعین گفتند : با توجه به اینکه امسال در استان میزبان زائران حسینی هستیم در یک مسیر حدودا 300 کیلومتری تدابیر مهمی توسط دانشگاه علوم پزشکی در راستای حفاظت از سلامت هر چه بهتر از زوار محترم صورت گرقته است مهمترین مسئله توجه به دو مسئله بهداشت و درمان زائرین است در مرحله اول نظارت بر موکبها در تهیه و طبخ غذا در طول راه وحصول اطمینان از سلامت ّو بهداشت مواد غذایی در طول سفر مورد نظارت و دقت قراردارد.

وی افزود تیمهای مختلف از  همکاران بهداشتی – درمانی در مرز خسروی در حال ارائه خدمات به زائرین عزیز می باشند و البته تعداد زیادی تخت بیمارستانی جهت استفاده ضروری خالی نگه داشته شده است. 

دکتر بیگلری در خصوص واکسن آنفولانزا گفت  بهترین توصیه این است دو گروه سنی سالمندان ،کودکان، زنان باردار ومبتلایان به بیماریهای قلبی عروقی ، دیابتی و بیماران مزمن ریوی ( آسمی )، کلیوی وکبدی از اواخر تابستان  واوایل مهر ماه اقدام به تلقیح واکسن نمایند.  بنا بر اقلیم جغرافیایی منطقه هوا در ظهر ها گرم ودر شبها سرد است که میتواتد ابتلا در موارد بیماری تنفسی را افزایش دهدلذا به این عزیزان توصیه می شود حتما داروهای  بیماریهای شناخته شده قبلی خود از قبیل داروی بیماریهای تنفسی ،  کنترل فشار خون ، قند خون ، آسم وبیماریهای قلبی عروقی خود را همراه داشته باشند .

به بیماران دیابتی نیز توصیه می شود از کفشهای مناسب ومطمئن استفاده کنند که حفاظ بهتری یرای اعصاب محیطی داشته باشند  همراهان نیز زخم یا جراحات سطحی  آنها به ویژه د ر پاها را با دقت بررسی نمایند و شستشو وپاکیزه نگه داشتن پا از مسائل مهم دیگر است.

 این عزیزان حتما دفتر چه های بیمه خود را همره داشته باشند که در صورت نیاز در خاک ایران مورد استفاده قرار میگیرد در خارج از ایران هم تیمهای بهداشتی سازمان هلال احمر مستقر و آماده خدمت رسانی به هموطنان عزیز می باشند .

دکتر بیگلری در ادامه افزود کسانیکه دچار عفونتهای تنفسی می شوند بایستی حتما از ماسک استفاده کنند جرا که احتمال انتقال عفونتهای تنفسی در این شرایط بالاست و رعایت بهداشت فردی و عمومی حائز اهمیت چندین برابر است  .

همچنین شستشوی مکرر دست با آب وصابون ودر صورت عدم دسترسی استفاده از پد های الکلی اکیدا توصیه می شود .

اگر کسانی دچار عفونتهای تنفسی یا گوارشی شدند حتما با خود اظهاری مراتب را به پرسنل بهداشتی در طول مسیر ارائه دهد.

رئیس دبیر خانه  کارگروه تخصصی سلامت وامنیت غذایی گفت در بعد نظارتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بر موکبها نظارت بسیار قوی دارد و موکبها نیز آموزش های لازم را در این خصوص دیده اند اما لازم است مردم به غیر از موکبهای مجوز دار مواد غذایی وآب آشامیدنی را جایی دیگر تهیه نکنند و حتما از بطری های آب معدنی پلمپ شده و دارای تاریخ اعتبار استفاده کنند .

دکتر بیگلری همچنین افزود ممکن است برخی از افراد دچار گرما زدگی شوند کودکان وسالمندان وبیماران بیماریهای مزمن حتما آب بیشتر بنوشند تا در معرض گرما زدگی قرار نگیرند.

 بهترین توصیه به سالمندان وکسانیکه مبتلا به بیماریهای قلبی وکلیوی کنترل نشده هستند این است که ترجیحا این سفر را به زمان دیگری موکول نمایند .

وی در ادامه افزود در طول مسیر برگشت احتمال بروز عفونتهای گوارشی و تنفسی وجود دارد و در این مسیر مامورین بهداشت در حال ارائه خدمات شبانه روزی  می باشند لذا اکیدا توصیه می شود  هنکام برگشت نیز بهداشت فردی و عمومی فراموش نشود چرا که  سیستم ایمنی بدن فرد به علت بی خوابی واسترس تضعیف شده است  وبا دقت ورعایت بهداشت میتوان از بروز بیماریهای تنفسی وگوارشی جلوگیری کرد که هر ساله عامل مهمی در کاهش  شیوع بیماریهاست ومورد تاکید مجدد قرار می گیرد.

دکتر بیگلری گفت بیماران قلبی - عروقی ، مزمن ریوی وکلیوی داروهای خود را با نسخه پزشک  معالج همراه داشته باشند ، ممنوعیت دارو در خصوص داروهایی  است که حاوی کدیین و شبه مواد مخدرمی باشد که طبق قوانین بین المللی  همراه داشتن آن توسط مسافرین ممنوعیت دارد .

استفاده از سبزیجات علاوه بر شستشو با آب نیازمند ضد عفونی کردن هم میباشدلذا توصیه می کنیم زائرین محترم  از مصرف سبزیجات در حد امکان خوداری نموده یا از موکب های مجوز دار واماکن بهداشتی سبزیجات تهیه و از مواد غذایی که احتمال بروز کمترین بیماری را دارد استفاده کنند و در هنگام مصرف کنسروها حتما قبل از مصرف جوشانده شود.

وی در خاتمه یادآور شد در صورت بروز علایم بیماری ، خود اظهاری و بیان مشکلات جسمی دارای اهمیت خاصی است که ضروری است به پرسنل بهداشتی که دارای کاور و روپوش مخصوص هستند مراجعه شود.

 

 

۲۲ مهر ۱۳۹۸ ۱۰:۴۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید