اخبار

نخستین دوره ملی آموزش مدیریت پیشگیری وکنترل بیمارهای غیر واگیر در تهران درحال برگزاری است

نخستین دوره ملی آموزش مدیریت پیشگیری وکنترل بیمارهای غیر واگیر در تهران درحال برگزاری است
وزیر بهداشت گفت: تدوین برنامه‌های مدون آموزشی برای گروه‌های مختلف هدف از مدیران نظام سلامت گرفته تا مردم، اهمیت زیادی دارد. طراحی این برنامه برای گروه‌های مختلف باید متفاوت باشد. ما در کشوری زندگی می‌ کنیم که با تنوع اقلیم و تنوع فرهنگ و تنوع رفتارهای اجتماعی روبه رو هستیم که همین باعث می‌شود با یک مدل نتوان برای همه تصمیم گرفت.

 


به گزارش وبدا؛ دکتر سعید نمکی در آیین رونمایی از اولین سامانه مصورسازی اطلاعاتی جمعیتی سلامت و بیماری در ایران که با حضور نمایندگان سازمان بهداشت جهانی برگزار شد، ضمن قدردانی از اصحاب رسانه به دلیل همراهی آنان در پوشش اخبار سلامت، اظهار کرد: حوزه سلامت پس از انقلاب دستاوردهای بسیار خوبی داشته‌ است؛ افزایش طول امید به زندگی ،توسعه شبکه بهداشتی کشور، افزایش پوشش واکسیناسیون، افزایش تعداد دانش آموختگان پزشکی، از دستاوردهایی بود که توانست ما را در عرصه جهانی به عنوان یک الگوی نمونه و موفق معرفی کند.  

وزیر بهداشت ادامه داد: گذر از این ایام و کنترل بیماری های بیماری های واگیر، باعث شد از سیاه چاله بیماری ‌های واگیر نجات پیدا کنیم. اما مسلم بود که بعداز عبور از بیماری های واگیر، به سیاه چاله بیماری های غیرواگیر دچار خواهیم شد، لذا ۳۰ سال پیش، زمانی که معاون بهداشت وزارت بهداشت بودم، اداره کل بیماری های غیر واگیر را دایر کردیم. چراکه محرز بود عدم کنترل بیماری‌های غیر واگیر ما را به عرصه پرچالش دیگری خواهد کشاند که اگر دوراندیشی نکنیم در این سیاه چاله به شدت محبوس خواهیم شد. گرچه روند مدیریتی در وزارت بهداشت به تعطیلی و ادغام این اداره کل منجر شد، اما خوشبختانه به عنوان یک سرباز نظام سلامت سه دهه پیش زمانی که کسی حتی در این مسیر چراغی روشن نکرده بود، توانستم اولین شمع راه را روشن کنم.

دکتر نمکی ادامه داد: اگر چه امروز توجه به بیماری‌های واگیر مانند HIV و بیماری‌ های مشترک بین انسان و حیوان، در کشور اهمیت بالایی دارد، اما تفسیر مرگ‌های سال‌های گذشته و همچنین ناتوانی‌های ایجاد شده در افراد به ما نشان می‌دهد که کنترل بیماری‌های غیر واگیر بسیار مهم است.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته از ۳۸۰ هزار مرگ سالانه، ۳۱۳ هزار مرگ به دلیل بیماری‌های غیر واگیر و ۲۵ هزار مرگ به دلیل بیماری‌های واگیردار بوده است. در این میان حدود ۱۰۰ هزار مرگ به دلیل ابتلا به فشار خون و عوارض ناشی از آن اتفاق افتاده است که این امر تاثیری زیاد بر بودجه و اقدامات سیاستگذاران عرصه سلامت دارد و نشان می‌دهد ورود فعال به حوزه بیماری‌های غیر واگیر باید در اولویت قرار گیرد. تفاوت در بیماری‌های غیر واگیر و بیماری‌های واگیر دار نشان می‌دهد نوع سیاستگذاری در این بخش نیز باید متفاوت از سایر بخش های مراقبتی باشد.

دکتر نمکی عنوان کرد: اگرچه که آموزش یکی از ارکان کمک کننده در حوزه سلامت بود، اما توسعه زیر ساخت شبکه بهداشتی، درمانی بسیار کارآمد بود؛ هرچند که نمی‌توان از تاثیر آموزش و تربیت متخصصین غافل شد. وجود هزینه‌های سنگین در بیماری‌های غیر واگیر سبب می‌شود که ما نیاز به مشارکت بین بخشی داشته باشیم.

دکتر نمکی ادامه داد: خوشبختانه همکاران ارجمندمان در دانشگاه های علوم پزشکی کشور در این طرح ملی افتخارآفرین عمل کردند؛ اگر ۳۰ سال پیش در کنترل بیماری‌ های واگیر در حوزه کشورهای مدیترانه رتبه اول کسب کردیم، امروز دانشگاه ‌های علوم پزشکی کشور، بزرگترین پروژه جهانی در کنترل فشار خون را اجرا کردند و این امر با کمک سازمان بسیج جامعه پزشکی، سازمان نظام پزشکی، بهداری رزمی، انجمن‌های پزشکی، دانشجویان گروه‌های پزشکی و داروسازان میسر شد، کمک این افراد باعث شد علیرغم تصور ما که می‌خواستیم ۵۰ درصد از جمعیت ۳۰ تا ۷۰ ساله مورد هدف را شناسایی کنیم، بتوانیم ۷۵ درصد را غربالگری کنیم. در همین راستا ٢ میلیون و ٧٠٠ هزار مورد جدید پیدا کردیم، همچنین، برآورد شده است که ۱۰ میلیون نفر نیز در مرحله قبل از ابتلا به فشار خون قرار دارند که می‌توانیم با کنترل موثر بار این بیماری را از دوش نظام سلامت کاهش دهیم.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: بیماری های غیرواگیر درحال حاضر، مهمترین تهدیدکننده سلامت در جهان و همینطور در ایران محسوب می شود. بیش از ٨٠ درصد مرگ و میر در کشور به علت بیماری های غیرواگیر رخ می دهد.

دکتر افشین استوار در آیین رونمایی سامانه مصورسازی اطلاعات جمعیتی سلامت و بیماری در ایران، اظهار کرد: بیماری های غیرواگیر درحال حاضر، مهمترین تهدیدکننده سلامت در جهان و همینطور در ایران محسوب می شود. بیش از ٨٠ درصد مرگ و میر در کشور به علت بیماری های غیرواگیر رخ می دهد و از این میزان، بیش از سه چهارم موارد به علت ٤ بیماری اصلی بیماری های قلبی عروقی، دیابت، سرطانها و بیماری های مزمن تنفسی است.

وی عنوان کرد: دوره بین المللی مدیریت بیماری های غیرواگیر، با حمایت دفتر سازمان جهانی بهداشت در ایران و با مشارکت مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت در دانشگاه اکسفورد و با همکاری دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت، توسط مرکز تحقیقات بیماری های غیرواگیر پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران طراحی شده است. هدف از این دوره، ظرفیت سازی و آموزش مدیران میانی برای حمایت طلبی، برنامه ریزی، پیاده سازی، پایش و ارزشیابی برنامه ها در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر است.

در حال حاضر برنامه تفصیلی کارگاه مدیریت پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر با حضور مدیران و کارشناسان سازمان بهداشت جهانی در دانشگاه علوم پزشکی تهران ، معاون بهداشت ، معاون درمان ، روسای شورای سلامت وامنیت غذا ( ساغ )  در استان ، مدیر گروه بیماریهای غیر واگیر واعضای هیات علمی درحال برگزاری است.

یادآور می گردد دکتر بیگلری رییس دبیرخانه سلامت وامنیت غذایی از به عنوان یکی از نمایندگان دانشگاه علوم پزشکی  کرمانشاه در این دوره کارگاه حضور دارند.

 


۷ اَمرداد ۱۳۹۸ ۱۵:۰۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید